Músiques i danses tradicionals i populars catalanes i occitanes
CALENDARI I HORARI: els dilluns del 3 d'octubre al 19 de desembre de 2022, de 19 a 21 h; el curs de primavera serà del 6 de març al 29 de maig de 2023 (inscripcions a partir de gener al web de l'ICE de la UdG)
LLOC: Centre Cívic de Sant Narcís (Girona), a la plaça de l'Assumpció, 23.
PREU: gratuït
RECONEIXEMENT COM A CURS FORMACIÓ PERMANENT:
Per al professorat no universitari, està reconegut com a activitat de formació permanent de 30 hores pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya com a activitat de l'Institut de Ciències de l'Educació de la UdG.
INSCRIPCIONS:
Els mestres i professors que vulguin el reconeixement del Departament d'Educació cal que s'inscriguin a través de la pàgina de l'ICE de la UdG: < https://apps.udg.edu/MAU/icefnu/Client/Oferta/Detall/9995?apart=0 >.
CONTINGUT:
El curs, principalment divulgatiu, vol fer experimentar la dansa tradicional i fer-ne tastar també diferents aspectes tot recorrent els països de l'àmbit catalanooccità. Es vol fer veure i fer provar però sense aturar-se molt en l'aprenentatge de passos i ritmes. S'intentarà mostrar un punt de vista de la dansa tradicional com a forma de dansa, expressió i corporalitat, així com una perspectiva històrica i cultural suficient per entendre-la. Tot això, a partir de formes senzilles de dansa catalana pirinenca i mallorquina, occitana i del ball de parella del s. xix, i més concretament de les formes corresponents al 'ball de plaça', és a dir, al ball practicat popularment per fer festa i que forma part del llenguatge corporal de la gent d'uns llocs i unes èpoques.
1. Formes de dansa tradicional als Països Catalans i Occitània: balls en rotllana i en cadena llarga anteriors al s.xviii. Contradanses i danses de figures a partir del s.xviii. El ball de parella del s. xix.
2. La dansa tradicional com a forma de dansa. Espai, rítmica, relació amb els altres; l'exterior al ball.
3. Les músiques i els instruments que acompanyen el ball.
4. La dansa i la música tradicionals a laula. Recursos i possibilitats.